Jacob Hallencreutz, forskare och docent vid Uppsala universitet samt koncernchef för Svenskt Kvalitetsindex, SKI.
Miljoner
kundintervjuer visar: hållbara företag är mer lönsamma
Vid Uppsala:2030:s evenemang den 9 maj på temat
"Hållbara lösningar, lojalare kunder och starkare varumärke" visade
Jakob Hallencreutz, koncernchef för Svenskt Kvalitetsindex, att det finns
tydliga affärsmässiga vinster med hållbarhet. Forskning baserad på miljontals
kundintervjuer bekräftar sambandet: företag som uppfattas som hållbara har både
nöjdare kunder – och bättre lönsamhet.
– Vi pratar ofta om hållbarhet inifrån och ut, med fokus på utsläpp och regelverk. Men vi måste också förstå hållbarhet ur kundens perspektiv, säger Jakob Hallencreutz.
Fem nycklar till kundnöjdhet
Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som ägs av en statlig stiftelse, har mätt kundnöjdhet i Sverige och Europa sedan 1980-talet. För att vinna lojalitet i dag måste företag vara starka inom fem områden: digital funktionalitet, personlig service, enkelhet, upplevd hållbarhet och prisvärde.
– Digitala tjänster är idag en hygienfaktor. Ingen blir glad för att Swish fungerar – men vi blir frustrerade när det inte gör det. Samtidigt måste kundupplevelsen kännas personlig, enkel och felfri. Och viktigast: det måste upplevas som hållbart och trovärdigt, förklarar Hallencreutz.
Samhällsansvar ger affärsnytta
Kunder uppskattar företag som tar samhällsansvar. När hållbarhetsarbetet kommuniceras tydligt och känns äkta, påverkar det både hur nöjda kunderna är – och hur lojala de blir.
Men det finns ett glapp mellan ideal och verklighet: även om 70–80 procent av kunderna säger att hållbarhet är viktigt, är det bara en fjärdedel som faktiskt är beredda att betala mer för hållbara alternativ.
Det är dock just den här gruppen som enligt SKI:s data är mest intressant ur affärssynpunkt. Kunder som väljer leverantör utifrån värderingar – som image, hållbarhet och samhällsansvar – har ett signifikant högre nöjdhetsindex och är mer lojala.