Katarina Lindh Weibull, hållbarhetsledare på Inter IKEA, föreläste på Uppasla:2030 den 9 maj 2025.


Cirkulär vardag för många – IKEA:s strategi för hållbarhet i praktiken

När IKEA designar sina produkter börjar hållbarhetsarbetet redan vid ritbordet. Soffor får utbytbara delar, madrasser görs utan skum och garderober får vikbara bakstycken. ”Vi bygger för att de ska kunna hålla länge – och återvinnas i slutändan”, säger Katarina Lindh Weibull, hållbarhetsledare på Inter IKEA Group som föreläste på Uppsala:2030 den 9 maj 2025.

Hon leder företagets globala strategi för att integrera hållbarhet i hela värdekedjan – från materialval och design till leverantörskedjor. Den 9 maj föreläste hon på Uppsala:2030:s event om hur IKEA arbetar globalt med hållbarhet för att nå visionen: att skapa en bättre vardag för de många människorna.

Affären är hållbarheten – inte tvärtom
För IKEA är hållbarhet inte ett sidospår. Det är själva affären. ”Vi tror inte att det är möjligt att nå vår vision utan att ställa om”, säger Katarina. Med ansvar för leverantörer i över 60 länder arbetar hon för att göra hållbarhet tillgängligt för många – inte bara några få.

Designad för cirkularitet
IKEA:s filosofi ”democratic design” bygger på fem principer: prisvärdhet, funktion, estetik, hållbarhet och lång livslängd. Från början designas produkterna för cirkularitet – med reservdelar, standardiserade komponenter och tvättbara textilier. Exempelvis 100 % cirkulära madrasser utan skum, och garderober anpassade för andrahandsmarknaden.

Prisvärd omställning i praktiken
”Hållbarhet får inte vara en lyxvara”, säger Katarina. 97 % av träet är FSC-certifierat eller återvunnet, fossilt material fasas ut och IKEA investerar i återvinningstjänster. På 28 marknader kan kunder nu sälja tillbaka sina möbler – 500 000 begagnade produkter fick nytt liv 2023.

Från vardag till systemförändring
IKEA samarbetar också på systemnivå, bland annat med EU:s nya regler för hållbar produktdesign. ”Vi behöver gemensamma regler, annars blir det ohållbart”, säger Katarina.

IKEA:s strategi bygger på FN:s hållbarhetsmål och fokuserar på tre områden: hållbara livsstilar, minskad klimatpåverkan och social rättvisa. Målet är att visa att hållbarhet inte behöver vara dyrt eller svårt – men kräver nytänkande från grunden.

Genom att integrera hållbarhet i affärsverksamheten strävar IKEA efter att vara en positiv kraft i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Text och foto: Mia Ulin